تاسیس کانون کودک موزه هنرهای معاصر در "گردهمایی مهر"

"گردهمایی مهر" در حمایت از کودکان کار توسط بنیاد فیض‌نیا و همزمان با تاسیس کانون کودکان موزه هنرهای معاصر تهران در محل این موزه برگزار شد.

"گردهمایی مهر" در حمایت از کودکان کار با همکاری بنیاد فیض‌نیا، شرکت دخانیات ایران و کانون کودکان موزه هنرهای معاصر عصر دوشنبه 16 اسفند ماه در سینما تک موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

کانون کودک موزه هنرهای معاصر تاسیس شد

مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در ابتدای این مراسم گفت: موزه هنرهای معاصر کارکردهای مختلفی در حوزه‌های گوناگون هنری دارد که در این چند سال تحت عنوان کانون‌های جدید از جمله؛ نیومدیا، معماری، موسیقی معاصر و غیره آغاز به کار کردند.

او ادامه داد: هیچ یک از این کانون‌ها به صورت مستقیم با کودکان در ارتباط نبودند و ما به دنبال کانونی بودیم تا بتواند به صورت مستقیم بر روی جنبه‌های آموزشی و عاطفی کودکان به عنوان آینده‌سازان یک جامعه سرمایه‌گذاری کند.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: 40 یا 50 سال قبل از این توجه به کودکان با ایجاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت اما متاسفانه هنرمندان و تصویرگران در آن زمان کمتر کودکان را درک کردند و فهمیدند.

گردهمایی مهر در موزه هنرهای معاصر

ملانوروزی اظهار داشت: هنرمندان به طور قطع همگی از آثار خروجی کانون خوش‌شان می‌آمد اما کودکان با این آثار ارتباطی برقرار نکردند. در حقیقت آن سواد بصری که باید به کودکان منتقل می‌شد شکل نگرفت.

او افزود: امروز همه موزه‌های معاصر جهان بخشی برای کودکان در نظر گرفته‌اند و در آن کودکان را به واسطه نمایش آثار هنری با ترکیب‌بندی، اسامی و حتی مفاهیم زیباشناسی آشنا می‌کنند و ما نیز با کمک بنیاد فیض‌نیا، بخش کودک و نوجوان موزه هنرهای معاصر را دایر کردیم که امیدواریم شروع و مطلعی تاثیرگذار باشد.

همواره به کودکان کمتر توجه شده است

حجت‌الاسلام شاه‌مرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در ادامه این برنامه گفت: پرداختن به کودکان و خردسالان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی موضوعی است که تاثیر خود را در دراز مدت می‌گذارد.

او ادامه داد: اگر امروز ناهنجاری‌هایی را می‌بینیم به دلیل عدم توجه به خانواده‌ها و کودکان در گذشته است. ما اگر آینده را می‌خواهیم باید از خانواده و مدرسه و از کودکان تعالیم فرهنگی را شروع کنیم.


دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: امروز اگر ما با رفتار و اخلاقی نه چندان پذیرفته مواجهیم به دلیل آن است که در جایی که باید به درستی اقدام می‌کردیم اقدام درخوری انجام ندادیم و من امیدوارم این حرکت امروز به مدارس و حتی پیش دبستانی‌ها هم سرایت کند و ما شاهد رفع مشکلات فرهنگی در آینده باشیم.

توجه به مقوله کودکان از بینال ونیز آغاز شد

مزدک فیض‌نیا مدیر بنیاد خانواده فیض‌نیا در ادامه این مراسم گفت: توجه بنیاد به مقوله کودکان از بی‌ینال 2015 ونیز شکل گرفت. ما آن زمان به واسطه گستره پروژه و متناسب با فضایی که در اختیار داشتیم به واسطه حضور 53 هنرمند عملا محل پاویون ایران به موزه‌ای ملی در ونیز بدل شد.

او ادامه داد: من در آن زمان به این فکر می‌کردم که کودکان شهر ونیز و حضورشان در پاویون ایران و با انجام فعالیت‌های هنری می‌تواند آن‌ها را به سفیران صلح بدل کند.

مدیر بنیاد فیض‌نیا گفت: فلیچه آردیتو هنرمند ایتالیایی در آن زمان تلاش کرد که مکانی و یا قسمتی از پاویون را به کودکان اختصاص دهد و این حرکت با استقبال رو به رو شد و ما توانستیم در 21 نوامبر همان سال در اختتامیه بینال ونیز با همکاری یونیسف برنامه‌ای را تحت عنوان ورکشاپی برای معرفی فرهنگ و هنر ایران برگزار کردیم.

گردهمایی مهر در موزه هنرهای معاصر

فیض‌نیا گفت: ما در ایران کمبودهایی را احساس می‌کردیم. به خصوص در موزه هنرهای معاصر و طی دو ماه و اندی تحقیق و پژوهش برنامه مدونی را برای ایجاد کانون کودک موزه هنرهای معاصر نوشتیم.

او اظهار داشت: وظیفه اصلی ما نزدیک کردن کودکان به هنر است که می‌تواند در آینده کودک تغییر ایجاد کند. موزه این نیاز را به خوبی احساس کرد و امروز به یک فعالیت پایه‌ای تبدیل شد.

در ادامه این مراسم فلیچه آردیتو هنرمند ایتالیایی با ایراد سخنانی از حضورش در ایران و کمک به ایجاد کانون کودک موزه ابراز خرسندی کرد.

همچنین علی معصومی معاون تولید شرکت دخانیات ایران و خسرو صالحی مدیر عامل شبکه یاری کودکان کار و خیابان در ادامه به تعهدات و فعالیت‌های اجتماعی این دو سازمان و ارگان دولتی و مردم نهاد برای کودکان اشاره کردند.

در پایان این مراسم از مصیب محمدیان شمالی مدیرعامل شرکت دخانیات ایران به دلیل نگاه ویژه به سلامت محیطی کودکان، کیهان محمدخانی قائم مقام سازمان زیباسازی شهر تهران برای برگزاری جشنواره مبلمان شهری با محوریت کودکان، مجید ملانوروزی و علی محمد زارع، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر به دلیل مساعدت‌ها در ایجاد کانون کودک موزه هرنهای معاصر تهران تقدیر به عمل آمد.

منبع:هنرآنلاین

logo-samandehi